Gros, murdar, obraznic: The Wall

Posted: August 29, 2013 in Afaceri, Ganduri, Intamplari
Etichete:, , , , ,

the wall

N-am dărâmat niciun zid. Nici aseară, nici în ’89. Aseară am văzut cum inerția unui brand, Pink Floyd, scoate zeci de mii de oameni în stradă. Zidul din 89? E acolo. Gros, murdar, otrăvitor.

În decembrie ’89, singurul miros de sânge care mă înțepa în nări era al porcului sacrificat în curte. Un miros de sânge cald, amestecat cu iz de piele pârlită, paie umede și țuică fiartă.

Mintea mea de puștoaică de școală generală nu pricepea sângele negru și cadavrele lățite pe ecranul televizorului.

N-am știut niciodată să răspund la întrebarea: “Ce e patriotismul?”. Dar, dacă mă gândesc la furia și nesiguranța pe care mi le-au înfipt în minte morții din ’89, singurul răspuns la îndemână are legătură cu neuitarea lor. Și, mai ales, cu neuitarea celor care i-au trimis acolo. Pe unii îi bănuim, pe alții îi știm.

Ne-au condus și ne conduc. Își arată dinții în fața blițurilor. Ne îngenunchează munții pentru cotații la bursă și arme. Ne rad pădurile. Ne vând urșii pe câteva sute de euro. Ne condamnă copiii la fuga din țară. Ocupă mii de ore de prime-time la TV.

Românimea cască ochii la ei, uitându-și odraslele înfipte-n tablete și jocuri. Se întărâtă ca la fotbal. Doar-doar i-o mai trozni-o lu’ ăla sau i-o mai zice una bună lu’ aia. Apoi împrăștie otravă pe Feisbuc, se iau la harță cu vecinii și în trafic, drăcuie pe șanț, se rățoiesc la funcționarii de ghișeu.

În timpul ăsta, copiii românilor chiar don’t need no education. Ei se ofilesc înainte de a-și desface aripile.

***

Cel mai zgomotos moment la show-ul de aseară al lui Roger Waters, fondator al legendarei trupe Pink Floyd, a fost când Guvernul a fost trimis la dracu’, chiar în fața Parlamentului (proiecție pe zidul spectacolului). Oamenii au fluierat, au lovit din palme cu putere, au dat afară ce zace în ei. Am avut nevoie de un englez să adune zeci de mii de români, pentru asta.

Show-ul a mers mai departe. Oamenii au dat cu smartphonu’, cu aplicația, cu Feisbuc, cu berea, cu ochii pe Like-uri. Au uitat de Guvern. Au uitat de zid. Au uitat de mesaj.

Zidul Pink Floyd, ăla de ne dădea furnicături în studenție, e o ruină prăpădită. Ce-am văzut noi aseară e doar o recuzită de show, accesorizată cu proiecții impunătoare și un porc gonflabil. Am văzut un business hrănit cu nostalgii, fițe, curiozitate și Floyd-iști autentici, deopotrivă.

Zidul nostru e tot acolo. Gros, murdar, obraznic, otrăvitor.

***

FOTO: imagine din timpul spectacolului The Wall/Roger Waters, la București (28 august)

Comentarii
  1. Andra spune:

    Poate ca dumneavoastra nu ati inteles mesajul si semnificatia „The Wall” pentru zeci de mii de oameni care au fost acolo pentru ca l-au asteptat zeci de ani, nu pentru ca era „in trend” sa spuna ca au vazut The Wall, tocmai din cauza ca „În decembrie ’89, singurul miros de sânge care mă înțepa în nări era al porcului din curte.” Nu toti eram cu porcul in curte in acel moment din ’89, unii chiar „erau intepati in nari” de sangele prietenilor lor. Cred ca aceia au inteles ce inseamna The Wall si, prin acest post al dumneavoastra, au inteles si de ce Zidul este inca acolo

    Apreciază

    • Morometisme spune:

      Andra, mulțumesc pentru comentariu. În ’89, unii erau copii și departe de eveniment (cazul meu, nu întâmplător am început articolul așa), alții erau în floarea vârstei, alții – nenăscuți încă. The Wall este o trăire. Fiecare dintre noi a trăit experiența The Wall – atunci și acum, la spectacol – altfel. Eu nu vorbesc în numele a zeci de mii de români. Textul este o perspectivă personală. Dar m-au inspirat și comentariile oamenilor la spectacol, atât de diverse.. Și da, cei la care te referi au înțeles de ce Zidul este încă acolo.

      Apreciază

Lasă un comentariu

